حدس گلدباخ
 
آموزش نوین
ریاضیات دوره ی اول دبیرستان
درباره وبلاگ


ریاضی چگونه زیستن است
آخرین مطالب
نويسندگان
پنج شنبه 6 تير 1392برچسب:, :: 18:42 ::  نويسنده : محمدرضا سلطانی

بر اساس حدس گلدباخ هر عدد زوج بزرگتر از دو را همواره می توان به صورت جمع دو عدد اول نوشت.اکنون که دقیقا 270 سال از مطرح شدن حدس گلدباخ می گذرد حتی با قوی ترین ابر رایانه ها هم هیچ مورد نقضی که صحت این حدس را زیر سوال ببرد پیدا نشده اما با این حال هنوز هیچ ریاضیدانی موفق به اثبات این حدس نشده است.بدین ترتیب اثبات درستی حدس گلدباخ به یکی از چالش های مهم پیش روی ریاضیدانان بدل شده است.
برای اثبات این حدس افراد زیادی تلاش کرده اند و توانستند گام هایی در جهت نزدیک شدن به اثبات آن بردارند که چند نمونه آن در زیر آمده است.
در سال 1966 یک ریاضیدان چینی به نام چن جینگ ران توانست ثابت کند که هر عدد زوج بزرگ را می توان به صورت مجموع یک عدد اول و عدد دیگری که برابر حاصل ضرب دو عدد اول است نوشت.
در سال 1995 هم یک ریاضیدان فرانسوی به نام اولیور رامار ثابت کرد که هر عدد زوج بزرگتر یا مساوی چهار را می توان به صورت مجموع شش عدد اول نوشت.
 در 1919 ویگوبرون رویکرد متفاوتی با عنوان روش غربال مطرح کرد که تعمیمی از غربال اراتستن است. او ثابت کرد هر عدد صحیح زوجی که به قدر کافی بزرگ باشد ، مجموع دو عدد است که هر کدام از آنها حاصل ‌ضرب حداکثر نه عدد اول هستند. در 1937 ریچی ثابت کرد هر عدد زوجی که به قدر کافی بزرگ باشد مجموع دو عدد است که یکی حاصل ‌ضرب حداکثر دو عدد اول و دیگری حاصل ‌ضرب حداکثر 366 عدد اول است. کُن با بهره‌ گیری از ایده‌ های ترکیبیاتی بوخشتاب ثابت کرد هر عدد زوج بقدر کافی بزرگ مجموع دو عدد است که هر یک حاصل‌ ضرب حداکثر چهارعدد اول است.
این حدس بسیاری از ریاضی دانان را برای اثبات آن به تکاپو وا داشته است و این تلاش همچنان ادامه دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
 
 
 

دیکشنری آنلاین